Augustus 23, 2017

Geschiedenis

In januari 2010 werd Young Belgian Talent, een levenslange droom van stichter Harley Lovegrove, opgericht door de drie Managing Partners van het Bayard Partnership. Samen beslisten ze om een lange termijn programma op te starten om jonge klassieke musici te ontdekken en te ondersteunen die zonder bijkomende externe ondersteuning hun ambities en doelen maar moeilijk zouden kunnen bereiken. Na vier zeer succesvolle jaren beslisten de stichters in 2015 om hun initiatief te registreren als een officiële liefdadigheid. Hierdoor werd YBT opengesteld voor een grotere groep zakelijke sponsors en professionele experten. Vandaag de dag wordt de driejaarlijkse YBT-wedstrijd als één van de belangrijkste wedstrijden gezien voor jonge klassieke musici die in België wonen.

Practice practice practice

Een persoonlijke noot van de stichter:

In het midden van de jaren 70 studeerde ik aan het Morley College of music in Londen terwijl mijn beste vriend piano studeerde aan het Royal College of Music. En hoewel hij een comfortabele middenklasse-achtergrond had was het voor hem lastig om zijn studiekosten gefinancierd te krijgen, zeker toen hij bijkomende lessen kreeg van Fanny Waterman en hierdoor verplicht werd om geregeld 360 kilometer van Londen naar Leeds te reizen. Ik herinner me dat mijn vriend het geweldige geluk had om een sponsor te vinden die een gedeelte van de kosten voor zijn rekening nam maar deze sponsor was verre van ideaal en bijgevolg beloofde ik plechtig om jong muzikaal talent zeker te ondersteunen wanneer ik daar op een dag de mogelijkheden toe zou hebben;
Later realiseerde ik me, als volwassene met een eigen bedrijf, dat jong muzikaal talent nog veel meer nodig heeft dan enkel financiële ondersteuning om professionele muzikant te kunnen worden.
Vandaag kan ik met de nodige trots zeggen dat onze non-profit organisatie dankzij de steun van zakenpartners, vrienden en collega’s bij het begin én dankzij de steun van iedereen die verbonden is aan YBT met de dag bekender en effectiever wordt en op weg is om een vaste waarde te worden. We zijn er nog niet helemaal maar we zijn wel goed op weg!

 

Een uittreksel uit ‘Making a Difference’ door Harley Lovegrove:

Het begrijpen van de benodigde vaardigheden en karakteristieken voor elk beroep.
Een succesvolle concertpianist kan gedreven zijn om de allerbeste te worden in zijn of haar beroep, of geïnspireerd zijn door de liefde voor muziek, of gemotiveerd worden door de warme gloed die hij of zij voelt na het krijgen van een staande ovatie. Dit kort moment van glorie maakt die vele duizenden uren van oefenen meer dan de moeite waard. De meest getalenteerde musici bereiken nooit hun doel omdat voor hen de benodigde inspanningen niet voldoende de moeite waard zijn. Zelfs minimale kritiek kan voldoende zijn om de balans te doen overslaan en hen levenslang te doen afhaken. Succesvolle concertpianisten zijn dan ook een zeer zeldzame groep mensen waarvan de natuurlijke aanleg meer dan geëvenaard wordt door een combinatie van ego, discipline, gedrevenheid, motivatie en een arrogantie die ervoor zorgt dat ze nooit opgeven of hun nederlaag zullen toegeven. Naast al deze karaktertrekken moeten ze ook goede communicatoren zijn met een grote dosis charisma waardoor niet enkel hun publiek maar ook hun sponsors en entourage gecharmeerd zijn.
Een top concertpianist moet zeker de volgende eigenschappen hebben:

  1. Een enorm geloof in zichzelf
  2. Discipline
  3. Ambitie
  4. Enorm veel talent
  5. Motivatie en gedrevenheid
  6. Sterke communicatieve vaardigheden
  7. Charisma
  8. Fysiek en intellectueel uithoudingsvermogen

Wanneer ze niet beschikken over al deze 8 eigenschappen zijn de kansen op internationaal